دره شمخال یکی از مسیر های طبیعت گردی و همینطور از بکرترین جاذبه های گردشگری خراسان رضوی است. این دره که 18 کیلومتر طول دارد از روستای شمخال در 80 کیلومتری شهرستان قوچان شروع شده و تا روستای درونگر که از اراضی شهرستان مرزی درگز است امتداد میابد.
در این مسیر طبیعت گردی؛ گردشگران می بایست از دره ای صخره ای عبور کنند که در آن رودخانه ای متشکل از چشمه های فصلی جریان دارد و همچنین پوشش گیاهی غنی و حیات وحش این ناحیه منحصر به فرد بوده و در بسیاری از قسمت های مسیر فقط از وسط رودخانه باید راه را پیمود. در این مسیر آبشار های متعدد، دیواره های سنگی مرتفع که در برخی نقاط به 200 متر هم می رسند، درختان جنگلی و میوه مثل گردو، انجیر و زدآلو، حیات وحش از جمله مار و حشرات گزنده، سفری ماجراجویانه را برای مسافرین دره شمخال تدارک دیده اند.

دلیل نامگذاری و موقعیت دره شمخال
دره شمخال نامش را از روستایی به همین نام که در ابتدای دره قرار گرفته به ارث برده است. روستای شمخال تا شهرستان مرزی باجگیران حدودا 3 کیلومتر و از قوچان 80 کیلومتر فاصله دارد. زبان مردم شمخال کرمانجی است و کلمه شمخال نیز نام اسلحه ای به همین زبان است که در گذشته کاربرد داشته و در دسته تفنگ های سرپر قرار می گرفته.